Yleiset sopimusehdot
Yleiset sopimusehdot
1. Soveltamisala
Näitä yleisiä sopimusehtoja sovelletaan kaikkiin verkkokauppa www.pinkorblue.fi:n (jäljempänä myös
”verkkokauppa” tai ”myyjä”) välityksellä kanssamme (babymarkt.de GmbH,
Suttner-Nobel-Allee 4, 44803 Bochum, Saksa) tehtyihin sopimuksiin, jos asiakkaan
asuin- tai kotipaikka on Suomessa ja toimitus tapahtuu Suomeen. Asiakkaiden
omia tai kolmansien osapuolien meidän sopimusehdoistamme poikkeavia
sopimusehtoja ei sovelleta.
Pidätämme oikeuden muuttaa sopimusehtoja. Mahdolliset muutokset eivät
kuitenkaan vaikuta jo tehtyihin sopimuksiin.
2. Hinnat,
toimituskulut ja toimitus
Verkkokaupassa tehtyihin tilauksiin sovelletaan verkkokauppamme sivuilla
tilauksen ajankohtana ilmoitettuja hintoja. Ilmoitetut hinnat ovat lopullisia
kokonaishintoja ja sisältävät pakkauksen ja kulloinkin voimassa olevan
arvonlisäveron. Maksutavasta riippuen voi syntyä lisäkuluja, joista ilmoitamme
tilauksen yhteydessä. Pinkorblue.fi varaa oikeuden tehdä korjauksia
virheellisiin tuotekuvauksiin tai hintoihin. Toimituskulut veloitamme erikseen,
ellei toisin mainita. Toimituskuluista ilmoitamme verkkosivuillamme ja
tilauksen yhteydessä. Toimitus tapahtuu vain Suomeen.
Toimitus tapahtuu postitse tai valitsemamme alihankkijan (esim. PostNord)
kautta.
Alle 100 euron tilauksiin lisätään toimituskulut 9,90 euroa. Yli 100 euron
tilaukset toimitamme ilmaiseksi. Tilausten toimitusaika on noin 3-7 arkipäivää
lähetysvahvistusviestin saapumisesta.
Lähetysvahvistusviesti lähetetään heti, kun olemme käsitelleet tilauksen. Tähän
voi kulua noin 1-2 päivää.
3. Sopimuksen
syntyminen
Esittelemällä tuotteita emme tee sitovaa myyntitarjousta vaan tarjoamme
asiakkaille mahdollisuuden tehdä meille ostotarjous (tilaus). Tilauksen
tekemiseksi asiakas ottaa meihin yhteyttä joko puhelimitse, kirjallisesti
(postitse, telekopiona tai sähköpostitse) tai lähettämällä meille
verkkokaupassa valitsemillaan tuotteilla täytetyn ostoskorin. Sitova sopimus
asiakkaan ja meidän välillä syntyy, mikäli me otamme tarjouksen nimenomaisesti vastaan
ilmoittamalla siitä asiakkaalle puhelimitse, lähettämällä tilausvahvistuksen
sähköpostitse tai toimittamalla tilatut tuotteet asiakkaalle. Myyjällä on aina
oikeus olla hyväksymättä asiakkaan tilausta. Pidätämme myös oikeuden kaupan
perumiseen, mikäli asiakkaan tilaamaa tuotetta ei ole saatavilla.
Sopimus voidaan tehdä ainoastaan sivustolla käytetyllä kielellä. Teemme
sopimuksia vain täysi-ikäisten ja oikeustoimikelpoisten asiakkaiden kanssa.
Myymme tuotteitamme vain kotitaloustyyppillisinä määräerinä.
Asiakkaan täytyy varmistaa, että tilauksen yhteydessä ilmoitettu
sähköpostiosoite toimii tilauksen alusta loppuun saakka. Asiakkaan täytyy
erityisesti varmistaa roskapostisuodattimensa asetukset saadakseen kaikki
myyjän lähettämät sähköpostiviestit.
4. Tarjoukset
ja etukoodit
Pinkorblue.fi voi omalla verkkosivustollaan tai muiden markkinointikanavien
kautta tarjota etukoodeja ja tarjouksia, jotka tarjoavat tuotetta sen
tavallista hintaa paljon edullisemmalla hinnalla. Tarjoukset ovat voimassa niin
kauan, kuin ne ovat aktiivisia markkinointikanavalla. Kaikki poikkeukset ja
tuotemerkit, joihin tarjous tai etukoodi ei päde, ilmoitetaan mainossivulla.
Pinkorblue.fi pidättää oikeudet keskeyttää aktiivisen tarjouksen tai muuttaa
tarjouksien ehtoja milloin tahansa. Tuotekohtaiset tarjoukset, kuten päivän
tarjoukset, ovat voimassa sen päivän ajan tai niin kauan kuin tuotetta on
varastossa. Erilaisia etukoodeja ei voi yhdistellä, vaan tilaukseen voi lisätä
vain yhden etukoodin kerrallaan. Etukoodi on löydettävissä tarjoussivulta tai
pinkorblue.fi ilmoittaa sen asiakkaalle suullisesti tai kirjallisesti.
Jotkin tuotemerkit ja mallit ovat tarjousten ja etukoodien ulkopuolella. Lista
kyseisistä tuotemerkeistä löytyy täältä: https://www.pinkorblue.fi/fi/etukoodin-ehdot/
Pinkorblue.fi ei ole vastuussa muiden kuin
pinkorblue.fi:n välittämistä virheellisistä tarjouksia ja etukoodeja koskevista
tiedoista.
Etukoodi voidaan poistaa asiakkaan tilauksesta palautustilanteessa, jos jotkin etukoodin ehdot (esimerkiksi minimisumma) eivät enää täyty palautettujen tuotteiden poistuessa tilauksesta. Tässä tapauksessa asiakkaalle hyvitettävästä palautussummasta vähennetään etukoodin arvo.
5. Tallentaminen
ja sopimustietoihin tutustuminen
Voit tutustua näihin sopimusehtoihin verkkokauppamme sivuilla tai tulostaa ja
tallentaa ne käyttämällä selaintasi tai ladata ne PDF-tiedostona koneellesi.
PDF-tietostojen avaamiseksi tarvitset ilmaisen Adobe Reader- tai muun PDF:ää
käsittelevän ohjelman.
Voit myös tallentaa tilauksen tiedot tallentamalla yleiset sopimusehdot ja
verkkokaupassa tekemäsi tilauksen viimeisen yhteenvetosivun selaimen avulla tai
odottamalla tilausvahvistusta ja tallentamalla sekä tulostamalla sen.
Sähköpostimme sisältää tekemäsi tilauksen tiedot sekä sopimusehtomme.
6. Maksuehdot
ja sähköpostilasku
Käytämme verkkokaupassamme
maksupalvelutarjoaja Klarnan Checkout -palvelua. Tämän takia, kun siirryt
maksamaan tilaustasi, henkilökohtaiset tietosi, kuten sähköpostiosoitteesi,
etu- ja sukunimesi, syntymäpäiväsi, osoitteesi ja puhelinnumerosi, välitetään
automaattisesti Klarnalle, jonka osoite on Klarna Bank AB, Sveavägen 46, 11134
Tukholma, Ruotsi. Näet Klarna Checkout -palvelun käyttöehdot täältä. Tilausprosessin aikana näet
Klarnan käyttöehdot napsauttamalla ”Vie tilaukseni loppuun” -sivulla olevaa
”Klarnan käyttöehdot” -linkkiä. Napsauttamalla Jatka-painiketta hyväksyt
Klarnan käyttöehdot. Klarnan käyttöehtojen Henkilötiedot-kohdasta löydät linkin
Klarnan tietosuojaselosteeseen. ”Mitä teemme antamillasi tiedoilla?” -kohdassa
kerrotaan, miten Klarna käyttää keräämiään tietoja. Kohdassa kerrotaan tietojen
käsittelyn tarkoitus, käsittelyn oikeudellinen peruste sekä onko kyseessä Klarnan
automatisoitu päätös. Klarna käsittelee henkilötietojasi voidakseen tarjota
sinulle yksinkertaistetun maksutavan Klarna Checkout -palvelun kautta ja
voidakseen yksinkertaistaa maksuprosessia entisestään käyttäessäsi Klarnan
palveluita seuraavan kerran. Klarna käsittelee henkilötietoja varmistaakseen
henkilöllisyytesi, hallinnoidakseen maksujasi, estääkseen väärinkäytöksiä tai
maksupalvelun käyttämistä väärin perustein, suorittaakseen asiakasanalyysejä,
luottoarviointia, riskianalyysejä, riskienhallintaa, kehittääkseen
liiketoimintaa sekä muutoin täyttääkseen sovellettavien lakien vaatimukset.
Checkout-palvelua käytettäessä voidaan käsitellä seuraavia henkilötietoja,
kunhan sille on oikeudellinen peruste:
•Yhteystiedot – nimi, osoite,
sähköpostiosoite, puhelinnumero ym.
•Syntymäpäivä
•Maksutiedot – luottokorttitiedot, laskutiedot
ym.
•Taloudellisia tietoja – tietoa tuloista ja
mahdollisista maksuhäiriömerkinnöistä (jos saatavilla) ym.
•Tavaratiedot – tietoja ostoksistasi
•Historiatiedot – tietoja aikaisemmista
ostoksista, maksuhistoriastasi sekä mahdollisista luoton hylkäämispäätöksistä
ym.
•Tietoja laitteestasi – IP-osoite,
kieliasetukset, internetselainasetukset ym.
a. Maksaminen
Voit valita maksutavan jokaisen tilauksen
yhteydessä. Voit maksaa ennakkomaksulla, PayPalilla tai Klarnan eri
maksutavoilla. Klarnan kautta voit maksaa laskulla, osamaksulla, luottokortilla
tai verkkopankkimaksulla. Pidätämme oikeuden hylätä valitsemasi maksutavan.
Emme hyväksy käteistä emmekä sekkejä, emme myöskään vastaa mahdollisesti meille
lähetyn rahan tai sekin häviämisestä.
Hyväksymme Visa-, American Express- ja Mastercard-luottokortit. Mikäli maksat
luottokortilla, veloitus kortiltasi tapahtuu, kun tuotetoimitus on lähtenyt
meiltä.
Mikäli maksusi viivästyy, pidätämme oikeuden periä jokaisesta maksukehotuksesta
huomautusmaksun sekä korkolain mukaista viivästyskorkoa.
b. Lasku
sähköpostitse
Lähetämme laskun sähköpostitse.
Laskun saaminen tavallisena postilähetyksenä on mahdollista, jos valitset
maksutavaksi Klarna-laskun. Lisätietoja maksutavoista löydät täältä.
7. “Kutsu ystävä“ –ohjelma
Asiakkailla on mahdollisuus osallistua ”kutsu
ystävä” –ohjelmaan. Asiakkaat, joilla on asiakastili, (kutsuja) voivat kutsua
ystäviään (kutsuttuja) tekemään asiakastilin pinkorblue.fi-sivustolla.
Onnistuneen kutsumisen (link) seurauksena sekä kutsuttu että kutsuja ansaitsevat
kertapalkintona ennaltamäärätyn summan babypoints-pisteitä. Kutsumista
seuraavan 365 päivän aikana kutsuja saa provisiona babypoints-pisteitä jokaisesta
kutsutun tekemästä tilauksesta. Yksi euro tilauksen yhteydessä suorittaa
tilille yhden babypoints-pisteen. Käyttöehdot ja lisätietoja löydät täältä.
Tietosuojahuomautus
Kutsujalle suoritettu babypoints-määrä riippuu
kutsutun tilauksen arvosta. Kutsuja voi siis saada tietoonsa kutsutun tekemän
tilauksen arvon.
Ottamalla osaa ohjelmaan ja hyväksymällä
ohjelman käyttöehdot kutsuttu hyväksyy tilauksen arvon jakamisen kutsujan
kanssa. Tietoa ei jaeta kolmansille osapuolille.
Oikeudellinen perusta: EU:n yleinen
tietosuoja-asetus, Luku 2 Artikla 6 (1. a) sekä Luku 2 artikla 7 (2)
Kutsuttu voi perua hyväksyntänsä halutessaan.
Tällöin hän poistuu ”kutsu ystävä” -ohjelmasta.
Evästeitä ei saa poistaa rekisteröinnin tai
tilauksen tekemisen aikana, koska tällöin tilaus ei ehkä tule suoritettua
hyväksytysti.
8. Perumisoikeus
a. Peruminen
Etämyynnissä kuluttajalla on oikeus perua
sopimus ilmoittamalla siitä meille peruuttamislomakkeella tai muulla
yksiselitteisellä tavalla (esim. sähköpostitse, puhelimitse, kirjeitse tai
telekopiona) 14 päivän kuluessa tilausvahvistuksen vastaanottamisesta taikka
tavaran tai ensimmäisen tavaraerän vastaanottamisesta, jos tavara tai tavaraerä
vastaanotetaan myöhemmin kuin tilausvahvistus. Perumisilmoitukseksi katsotaan
myös vastaanotetun tavaran palauttaminen. Etämyynnissä elintarvikkeiden ja
muiden päivittäistavaroiden yksittäisissä toimituksissa ei ole etämyynnissä
muutoin sovellettavaa perumisoikeutta.
Perumisoikeutta ei myöskään ole
yritysasiakkaiden eikä julkisoikeudellisten henkilöiden tilauksissa.
Jos haluat perua tilauksesi tai palauttaa
tuotteita, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Peruutukset ja palautukset tulee
osoittaa alla olevaan osoitteeseen, ellet ole saanut meiltä ilmaiseen
palautukseen oikeuttavaa lähetysdokumenttia.
pinkorblue.fi c/o PostNord Logistics
Osumakuja 1-3
01530 Vantaa
Palautuksia ei voi toimittaa perille
henkilökohtaisesti.
Yhteystietomme ovat:
sähköposti: info@pinkorblue.fi
puhelinnumero: 09 315 79 458
osoite: babymarkt.de Gmbh / pinkorblue.fi Suttner-Nobel-Allee 4, 44803 Bochum
Saksa
b. Perumisen seuraukset
Kun peruminen on tapahtunut pätevästi, osapuolten on palautettava toisiltaan
saadut suoritukset ja hyödyt (esim. korkoja). Mikäli kuluttaja ei pysty
palauttamaan saamiaan suorituksia ja hyötyjä kokonaan, vaan osittain tai
huonontuneena, kuluttajan on maksettava siitä korvaus. Kuluttaja ei kuitenkaan
vastaa arvon alentumisesta, joka johtuu pakkauksen purkamisesta, tavaran tai
suorituksen tutkimisesta tai muusta vastaavasta syystä. Suorituksen ja tavaran
tutkiminen tarkoittaa sen tutkimista vastaavalla tavalla kuin tavanomaisessa
myymälässä.
Jos kuluttaja peruu sopimuksen, hänen on palautettava vastaanottamansa tavara
viipymättä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä
elinkeinonharjoittajalle. Kuluttajan on vastattava tavaroiden palauttamisesta
johtuvista välittömistä kuluista, ellei elinkeinoharjoittaja ole velvollinen
noutamaan tavaraa itse. Saatuamme tavaran takaisin palautamme saamamme
suorituksen viipymättä ja viimeistään 14 päivän kuluessa. Kuluttajalle
kuitenkin korvataan palauttamisesta aiheutuneet postituskulut kuluttajasuojasta
annetun lain edellyttämällä tavalla, mikäli tavara ei ole vastannut sovittua.
Jos tavaraa tai suoritusta ei voida palauttaa tavanomaisella tavalla postitse,
ne tullaan noutamaan sinulta.
Jos kuluttaja on vastaanottanut palautettavissa olevan tavaran, säilyttääkseen
perumisoikeutensa hänen on pidettävä tavara olennaisesti muuttumattomana.
Palautettavassa tuotteessa ei saa näkyä minkäänlaisia käytön tai testauksen
jälkiä. Esimerkiksi lastenvaunuja ja -rattaita ei tule testata ulkona, sillä
maastosta voi jäädä jälkiä renkaisiin. Jos kuluttaja sopimuksen peruuntuessa
tai rauetessa saa hyväkseen suorituksen, joka ei ole palautettavissa,
kuluttajan on maksettava saamastaan hyödystä kohtuullinen korvaus. Kuluttajalla
ei ole perumisoikeutta, mikäli sopimus koskee tuotetta, joka on valmistettu
kuluttajan ohjeiden mukaisesti.
9. Virhevastuu
Mikäli asiakas on kuluttaja, virhevastuu määräytyy lain perusteella. Asiakkaan
on ilmoitettavaa virheestä meille kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi
virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Myyjä on oikeutettu päättämään,
korvataanko tuote uudella toimituksella vai korjataanko virhe. Myyjä ei
kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä, jos siihen on ylivoimainen
este tai siitä aiheutuisi myyjälle kohtuuttomia kustannuksia. Tällöin oikaisu
suoritetaan muulla tavalla, mikäli se ei aiheuta ostajalle huomattavaa haittaa.
Jollei virheen korjaaminen tai virheettömän tavaran toimittaminen tule
kysymykseen, taikka jollei tällaista tai muuta oikaisua suoriteta tai oikaisuyritys
on epäonnistunut toistamiseen, kuluttaja saa vaatia virhettä vastaavaa
hinnanalennusta tai purkaa kaupan, paitsi jos virhe on vähäinen. Kuluttajalle
korvataan palauttamisesta aiheutuneet postituskulut, mikäli tavara ei ole
vastannut sovittua. Jos tavaraa tai suoritusta ei voida palauttaa
tavanomaisella tavalla postitse, ne tullaan noutamaan sinulta.
Emme ole vastuussa virheistä, jotka johtuvat siitä, että asiakas on käyttänyt
tai muutoin käsitellyt tuotetta virheellisesti tai tarkoituksen vastaisesti.
Tuotteidemme valmistajan antamasta takuusta ilmoitamme tuotekohtaisesti.
Valmistajan antaman takuun lisäksi emme anna tuotteille erillistä takuuta.
10. Vahingonkorvaus
Myyjä vastaa kuluttajille pakottavan lain rajoin. Ellei pakottava lainsäädäntö
toisin määrää, muille asiakkaille myyjä vastaa törkeästä huolimattomuudesta
vain tyypillisesti tapahtuvasta välittömästä vahingosta, jota kohtuudella
voidaan ennakoida sopimuksentekohetkellä. Vastuu lievästä huolimattomuudesta on
poissuljettu, ellei kyse ole sellaisten sopimusvelvoitteiden huolimattomasta
rikkomisesta, joiden täyttäminen on edellytys sopimuksen toteuttamiselle ja
joiden noudattamisen asiakas voi pääsääntöisesti olettaa. Tällöin myyjä vastaa
sellaisesta tyypillisesti tapahtuvasta välittömästä vahingosta, jota
kohtuudella voidaan ennakoida sopimuksentekohetkellä.
11. Omistusoikeuden pidättäminen
Myyjä pidättää omistusoikeuden toimittamiinsa tuotteisiin, kunnes kyseessä
olevaan sopimukseen perustuvat saatavat ovat täysin maksettu.
12. Henkilötietojen käsitteleminen
Tilauksen käsittelemistä varten asiakkaan tilaus- ja henkilötiedot tallennetaan
asiakasrekisteriin. Niitä käytetään tilauksen toteutumista varten sekä
asiakassuhteen ylläpitämiseen ja hoitoon. Myyjällä on oikeus käsitellä ja
luovuttaa rekisterissä olevia tietoja tiettyjä perusteltuja käyttötarkoituksia
varten henkilötietolain (22.4.1999/523) mukaisesti. Myyjä luovuttaa tietoja
myös luottotietojen tarkastamiseksi ja rahoituksen tarjoavalle yritykselle.
Asiakas voi kieltää tietojensa käytön ja käsittelyn markkinointitarkoituksiin
ja tarkistaa itseään koskevat tiedot ottamalla yhteyttä meihin kirjallisesti
em. osoitteeseen. Tarkistuspyynnön tulee olla allekirjoitettu.
Pinkorblue.fi-sivustolla käytetään evästeitä (cookies). Evästeet ovat pieniä
tekstitiedostoja, jonka verkkopalvelin tallentaa käyttäjän kiintolevylle ja
joiden avulla sivustoa voidaan kehittää käyttäjälle ystävällisemmäksi.
Evästeiden tarkoitus on parantaa asiointikokemusta. Evästeitä voidaan käyttää
myös tarjousten ja henkilökohtaisten tuotesuositusten tarjoamiseen. Toimiva
verkkokaupassa asiointi saattaa edellyttää evästeiden käytön hyväksymisen.
Selaimen asetuksilla käyttäjä voi kuitenkin estää evästeiden käytön ja/tai
poistaa ne käytöstä palvelun käytön päätyttyä.
Sivuillamme pinkorblue.fi käytämme myös niin sanottuja Facebookin Social
Plugins -toimintoja, esimerkiksi ”LIKE” tai ”Tykkään”-toimintoja. Kyse on
tällöin Yhdysvaltojen Facebook Inc.:n (1601 S. California Ave, Alo Alto, CA
94304) palvelusta. Tällaisilla sivuilla selain ottaa yhteyden Facebookiin ja
yhteyden voi mahdollisesti jäljittää. Mikäli aktivoit kyseisen toiminnon
”Tykkää”–toimintoa klikkaamalla, Facebook saa tiedon tapahtumasta ja voi
yhdistää sen Facebook-käyttäjätiliisi. Jos et halua tätä, sinun tulee sulkea
Facebook-tilisi.
Sivuillamme käytetään myös Google Analyticsin evästeitä, jolloin tietoja
tallennetaan yleensä Googlen Yhdysvalloissa oleville palvelimille.
IP-osoitteesi kuitenkin lyhennetään eikä sitä yhdistetä muihin tietoihin. Voit
estää evästeiden tallentamisen selaimesi asetuksista, mikä voi vaikuttaa
verkkosivujemme toimivuuteen. Voit estää Googlea käyttämästä evästeiden kautta
saatuja tietoja lataamalla selain-pluginin.
13. Verkkovälitteinen
riidanratkaisu
Jos asiakkaan ja myyjän välistä sopimusta koskevaa
erimielisyyttä ei muulla tavoin neuvottelemalla saada ratkaistua, asiakas voi
saattaa asiansa toimivaltaisen riidanratkaisuelimen, esimerkiksi Kuluttajariitalautakunnan, ratkaistavaksi.
15.2.2016 alkaen asiakkaalla on myös mahdollisuus saattaa valituksensa
toimivaltaisen riidanratkaisuelimen käsiteltäväksi missä tahansa EU-maassa
verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin, eli ns. ODR-foorumin kautta.
pinkorblue.fi / babymarkt.de GmbH 7/2014. Viimeksi päivitetty 2/2016.